Annonce
Annonce
Salgsrekord stiller krav til fremtidens økologi
Pressemeddelelse
Når tre ud af fire danskere køber økologi hver uge, og væksten for økologiske fødevarer slog alle rekorder i 2020, stiller det krav til økologien i fremtiden. Forbrugerne har store forventninger til, at økologien stiller endnu skarpere på klima, biodiversitet og dyrevelfærd. Og de økologiske producenter er parate.

Flere og flere forbrugernes ønsker at spise rene og sunde fødevarer, der er produceret med omtanke for flere bæredygtigheds-parametre, viser en analyse i Økologisk Markedsrapport 2021, som udkommer i dag. Foto: Moment Studio
Økologi er blevet hverdagskost for mange flere danskere, og salget af økologiske fødevarer i Danmark rundede 18,3 mia. kr. i 2020. Det viser økologisk markedsrapport 2021, som Økologisk Landsforening netop har offentliggjort.
”Først og fremmest skyldes væksten forbrugernes ønske om at spise rene og sunde fødevarer, der er produceret med omtanke for flere bæredygtigheds-parametre,” siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.
Forbrugerne har altså høje forventning til, at økologiske fødevarer præsterer på bæredygtighed. Hele 78 pct. af de adspurgte i rapportens forbrugeranalyse mener, at økologiske fødevarer beskytter naturen, miljøet og grundvandet. Og i fremtidens forbrug sker et paradigmeskifte fra megapakker på slagtilbud til fødevarer, som dyrkes og produceres skånsomt for miljøet.
”Det bliver afspejlet i vores indkøbsadfærd og forbrug. Ekstra penge bliver kanaliseret over i bedre og nye fødevarer. Det betyder, at økologien fremadrettet har en opgave foran sig. Økologien skal ses som en tanke - en helhed og ikke kun en certificering. Økologien skal aktualiseres, og værdier som klima og bæredygtighed skal knyttes tættere på,” siger Kirsten Poulsen, fremtidsforsker og indehaver af bureauet First Move.
Sikker tendens i dagligvarehandlen
I dagligvarehandlen oplever man en sikker tendens i samme retning. Økologien vokser i takt med kundernes bevidsthed om, hvordan de med deres indkøb kan bidrage til temaerne på bæredygtigheds-dagsordenen.
”Bæredygtighed, dyrevelfærd og sundhed er kommet for at blive. De danske forbrugere tager i højere og højere grad økologien til sig, og i 2021 alene er vi hos Dagrofa vækstet med 23 pct. på salg af økologi, og vi forventer, at interessen vil blive større endnu,” siger Michael Christensen, kategoridirektør hos Dagrofa.
Hos REMA 1000 har man gennem længere tid arbejdet med bæredygtighed og opruster kontinuerligt til fremtidens bevidste forbrugere og deres krav til sortimentet.
”Vi har i mange år haft fokus på bæredygtighed og klima på en række områder. Økologi har hele tiden haft en central rolle i vores arbejde, da vi mener, at økologisk produktion er vejen frem, så vi ikke belaster miljøet unødigt,” siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør.
Forbrugernes og dagligvarehandlens fokus på økologiske fødevarer som en del af løsningen på nogle af miljøudfordringerne, stiller derfor også nye krav til landmændene og fødevarevirksomhederne.
”Vi oplever en stor innovationskraft hos hele producentleddet, der arbejder på alle fronter for at fremstille fødevarer, der leverer endnu mere på bæredygtighed. Det er fx inden for det plantebaserede, både i form af frugter, grønsager, kornprodukter, plantebaserede drikke og bælgfrugter. Alle områder, hvor økologien vil spille en absolut altdominerende rolle på markedet de kommende år,” siger Henrik Hindborg.
Økologisk markedsrapport 2021 fra Økologisk Landsforening er udgivet med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug og kan downloades gratis her
Dette er en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening. Det er tilladt at kopiere og bringe den på andre nyhedssider.
Flere artikler fra samme sektion
Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025
To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.
Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.