Salget af økologisk kød og ost falder i de danske kæder
Forbrugerne fravælger i stigende grad økologisk kød sammenlignet med for et år siden, oplyser Danmarks to største dagligvarekoncerner, Salling Group og Coop.

I en tid med høj inflation retter forbrugernes i voksende omfang deres indkøbsture mod discountbutikkerne. Samtidig fravælger forbrugerne i stigende grad økologisk kød sammenlignet med for et år siden, oplyser Danmarks to største dagligvarekoncerner, Salling Group og Coop til Landbrugsavisen.
Hos Coop peger CSR-chef Thomas Roland på, at nedgangen i salget især skyldes, at flere forbrugere er begyndt at handle i handle mere hos discountkæderne og generelt skærer ned for kødforbruget, og han forventer, at der kan gå et par år før salget er tilbage på det tidligere niveau.
Det er en misforståelse, at de økologiske kunder dropper økologien. I øjeblikket sker der det, at de trader ned til billigere økologiske varer, og det går ud over nogle af de dyreste varer som kød og ost.
— Thomas Roland, CSR-chef hos Coop
”Jeg vil ikke sige, vi er ude på en katastrofekurs. Faldet skyldes hovedsageligt, at forbrugerne køber mindre mængder end tidligere. Det er hverken, fordi de har opgivet økologien, eller helt har droppet kød på tallerken. Det er også derfor, vi har en forventning om at kunne løfte salget igen i løbet af de kommende år”, oplyser han i en skriftlig kommentar til Landbrugsavisen.
Thomas Roland pointerer samtidig over for Økologisk.nu, at der ikke er tale om, at de økologiske forbrugere vender ryggen til økologien. Tværtimod viser salgstallene hos Coop, at de fleste kunder bliver ved med at købe økologiske varer.
"Det er en misforståelse, at de økologiske kunder dropper økologien. I øjeblikket sker der det, at de trader ned til billigere økologiske varer, og det går ud over nogle af de dyreste varer som kød og ost, men samlet ligger det økologiske salg på samme niveau som tidligere," siger han.