Annonce

Annonce

Supermarkedskunde holder en pakke havregryn i hånden.

De danske forbrugere er meget bevidste om, at økologien tapper ind i mange andre grønne dagsordner, og sammen med en stor kampagne som Ren Madglæde er Økologisk Landsforening og dagligvarekæderne med til at fastholde økologiens nuværende momentum. Foto: ØL

ØL frygter ikke svenske tilstande

Mens væksten i salget af økologi faldt markant i Sverige i 2018, er der ifølge Økologisk Landsforening intet, som tyder på, at en tilsvarende opbremsning vil ramme det danske marked.

I sidste uge præsenterede Ekoweb tal, som viser, at svenskernes tørst efter økologiske varer er tørret ind, og at væksten på det svenske økologimarked næsten er gået i stå.

En af hovedårsagerne til den svenske afmatning er ifølge Ekoweb, at økologien er blevet overhalet af andre trends, og at dagligvarehandlen i Sverige har forsømt at fortælle kunderne om de mange fordele ved at spise økologisk.

Det kunne vække bange anelser om, at Danmark står foran en tilsvarende afmatning, men det er meget lidt sandsynligt, vurderer Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening (ØL).

”Jeg frygter ikke svenske tilstande. I Danmark har økologien et helt andet momentum, og vi har et meget stærkt samarbejde på tværs af hele branchen, som har formået at kommunikere de gode historier om økologien. Derfor oplever vi ikke, at andre trends stjæler fokus fra økologien på samme måde, som det tilsyneladende er sket i Sverige,” siger Henrik Hindborg.

Tæt på svensk nulvækst

I 2014 voksede det svenske økologimarked med 30 pct. Året efter steg væksten til historiske 50 pct. Siden er den svenske turbovækst aftaget år for år, og i 2018 var den ifølge en ny markedsrapport fra Ekoweb skrumpet til 4 pct. målt i værdi, mens der målt i volumen i forhold til 2017 var tale om tæt på nulvækst.

Til sammenligning voksende det danske økologisalg i 2018 med ca. 14 pct., og Henrik Hindborg forventer, at væksten på tværs af alle salgskanaler i indeværende år lander på nogenlunde samme niveau.

Efter hans vurdering bør de danske dagligvarekæder og fødevareproducenterne tilskrives en stor del af æren for den positive udvikling, da de har formået at kommunikere de rigtige budskaber om, at økologien på en række punkter tapper perfekt ind i andre fremherskende trends som lokale varer, plantebaseret og mere klimavenlig kost.

”I Danmark er økologien forankret på mange niveauer, og vi oplever, at de forskellige grønne trends spiller fint sammen, men det er naturligvis vigtigt, at økologien bliver ved med at være på forkant med udviklingen og er i stand til at finde de rigtige klimaløsninger, hvis vi skal fastholde det nuværende momentum” siger Henrik Hindborg.

Som eksempel på nye udfordringer nævner han, at lanceringen af nye plantebaserede varer i nogle tilfælde er gået så hurtigt, at producenterne ikke har nået at lave dem i økologiske udgaver.

”Men når de økologiske varianter kommer på markedet, vil det økologiske salg vokse yderligere,” siger Henrik Hindborg, som hæfter sig ved, at de økologiske forbrugere er meget bevidste forbrugere, som efterspørger varer, der både er økologiske og klimavenlige.

Samtidige oplever han, at økologiandelen i flere af de store varegrupper fortsætter med at vokse, sideløbende med at det økologiske sortiment breder sig ud til helt nye produkttyper.

Begge dele bidrager til hans positive forventninger til det fremtidige salg.

”Der, hvor den største udfordring ligger lige nu, er i forhold til det hastigt voksende convenience-marked, hvor økologiprocenten stadig er for lav,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi