Annonce
Annonce
Lanceringen af økotracker er et af flere initiativer, som skal bidrage til at øge Coop-kundernes køb af økologiske varer. Foto Moment Studio
Økotracker skal inspirere kunderne til at købe mere økologi
Via en ny funktion i Coop-appen kan kunderne nu følge med i, hvor stor en andel af deres dagligvareindkøb, der er økologisk.
Hvor stor en andel af dine dagligvarer er økologiske, og køber du mere eller mindre økologi end de andre i butikken? Det er nogle af de spørgsmål, Coops kunder kan få svar på, når de fremover besøger økotrackeren i Coop-appen. I trackeren kan man både se sin samlede økoandel og økoandelen i de enkelte kategorier som mejeri, grønt, brød og kød, oplyser Coop i en pressemeddelelse.
Økotrackeren skal sammen med lavere priser give økologien lidt ekstra medvind, forklarer Kræn Østergård Nielsen, adm. direktør i Coop:
”Coop var den første til at introducere økologien bredt for 30 år siden. I dag har vores supermarkeder den højeste andel af økologiske varer på hylderne - og vores kunder kvitterer ved at være dem, der oftest køber økologi. Nu får de mulighed for at dykke ned i deres egne øko-data og se, hvor de evt. kan skrue op. Kombineret med de lavere priser i vores butikker vil det give økologien et boost, til gavn for bl.a. biodiversiteten og dyrevelfærden, og det gør mig oprigtigt glad.”
Konkrete tal motiverer
I Coop appen har Coops kunder siden 2020 kunnet følge med i, hvor stort et klimaaftryk deres indkøb efterlader. Erfaringerne viser, at de kunder, der bruger klimafunktionen, har et lavere klimaaftryk pr. vare end de kunder, der ikke bruger funktionen.
”Vores erfaring er, at kunderne gerne vil have oplysninger om deres indkøb, og at flere på baggrund af tallene handler mere bæredygtigt. Og så er det blevet ret almindeligt for mange at tracke på, hvor meget de træner og sover osv. Nu bliver det også muligt at holde øje med, hvor økologisk du lever,” siger CSR-chef i Coop Thomas Roland.
Sammen med øko- og klimafunktionen vil Coops kunder også møde små, grønne nyheder om bæredygtige vaner og varer, når de fremover besøger den grønne boble.
Bygger grønt univers
Samtidig har vi den seneste måned sat en række økologiske basisvarer ned i pris, så de fleste kan købe økologisk, hvis de ønsker det. På sigt bygger vi et helt grønt univers i app’en med inspiration, tips, opskrifter og data om dit eget forbrug og mulighed for at sammenligne sig med en gennemsnitskunde, oplyser Thomas Roland.
Alt sammen skal det hjælpe flere økologiske varer ned i kurvene og hjem i køkkenerne, og det er der behov for.
»Da priserne begyndte at stige efter Ruslands invasion af Ukraine, så vi desværre et lille dyk i salget af økologi, særligt på dyre varer som kød. Nu, når nogle priser falder igen, håber vi, at økologisalget også vender tilbage,« siger Thomas Roland til avisen.
Fakta om økotrackeren og den grønne boble:
’Øko-andel’ og ’Mit klimaaftryk’ findes begge i den grønne boble i Coop appen. Begge beregnes ud fra kundens køb af varer i Coops butikker.
Øko-andel viser kundens:
- Samlede økoandel
- Økoandelen inden for de enkelte kategorier som mælk, ost, grønt osv.
- Økoandelen sammenlignet med en gennemsnitlig bruger af funktionen
- Status på økoandelen sammenlignet med ugen inden.
Også ’Mit klimaaftryk’ har fået nyt visuelt udtryk og er blevet opdateret, så man - udover at kunne tjekke sit eget klimaaftryk - nu også kan læse korte forklaringer på, hvorfor varer fra de enkelte varegrupper typisk har et højt eller lavere klimaaftryk.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.