Annonce
Annonce
I kølvandet på en økologisk kampagneavis, som har løftet økologisalget i Meny med flere procent, varsler kædedirektør Richo Boss øget markedsføring af det økologiske sortiment. Foto: Meny
Meny træder på speederen for det økologiske salg
Rekordvæksten i det økologiske salg i 2020 fortsætter hos Meny, som netop har trykt sin første salgsavis, der udelukkende indeholder økologiske varer. Det har løftet salget yderligere.
Gennem det seneste år har Meny-kæden arbejdet målrettet på at opgradere det økologiske sortiment, og kædedirektør Richo Boss oplyser, at alle Meny-butikker i dag har et økologisk grundsortiment på ca. 1.000 varenumre.
Godt 100 af dem kunne kunderne i sidste uge finde i en økologiske salgsavis på 20 sider, som Dagrofa-kæden sendte på gaden i forrige weekend som supplement til Menys almindelige tilbudsavis. Det er første gang, at kædens 113 supermarkeder sender en ren øko-avis på gaden, men ifølge direktøren kan kunder godt vænne sig til, at økologien kommer til at fylde mere i markedsføringen i fremtiden.
Der er faktisk flere købmænd, som vælger at udbygge vores basissortimentet på 1.000 Ø-mærkede varer med økologi fra lokale producenter.
— Richo Boss, kædedirektør i Meny
"Vi har nok ikke altid været gode nok til at fortælle vores kunder, hvor meget økologi vi har på hylderne, og vi kan allerede nu se en tydelige effekt på salget, som er vokset med otte procent, siden vi lancerede avisen. Så det tegner rigtig fornuftigt," siger direktøren.
Han har selv en forholdsvis kort historie hos Meny, hvor han landede i direktørstolen 25. januar i år. Med sig havde han en solid erfaring som varehuschef i både Føtex og Bilka, og da han i december 2018 blev ansat i Dagrofa-koncernen, kom han fra en stilling som salgsdirektør i Kvickly. Hos Dagrofa nåede han også at stå i spidsen for søster-kæderne Spar, Min Købmand og Let-Køb, inden han overtog Dagrofas flagskibskæde.
"Jeg går ydmyg og fuld af energi til opgaven. For mig er Meny det stærkeste fødevarekoncept i dansk dagligvarehandel med fantastiske købmænd, medarbejdere og bagland. Det glæder jeg mig til at give mit bidrag til fortsat at udvikle," skrev Richo Boss i den forbindelse i januar på Linkedin.
Nu har han haft godt et halvt år til at dreje supermarkedskæden i den retning, som han og dens købmænd kan blive enige om, men rejsen mod et bredere økologisk sortiment var allerede i gang, da han kom til Meny.
"Det er en meget bevidst strategi, at vi ønsker at gøre økologien mere synlig i alle vores butikker. Men før vi kunne melde noget ud, var vi nødt til at gøre vores hjemmearbejde og sikre, at vores økologiske sortiment var både bredt og dybt nok," siger Richo Boss, som i kølvandet på corona oplever, at de bevidste forbrugere efterspørger flere økologiske og klimavenlige varer.
Det underbygges af salgstallene for indeværende år. For selv om 2020 var et ekstraordinært godt år for detailhandlen, hvor dagligvarekæderne i skyggen af coronanedlukningerne af kantiner og restauranter oplevede rekordhøj vækst i det økologiske detailsalg, fortsætter kunderne i indeværende år med at putte flere økologiske varer i indkøbskurven, når de handler i Meny.
"I år oplever vi stadig tocifret vækst i det økologiske salg," siger Richo Boss, som forklarer, at væksten ikke er kommet af sig selv.
Mindst 1.000 økologiske varer i butikken
Efter direktørens vurdering er den tid forbi, hvor det var nok blot at have en enkelt økologisk og en enkelt konventionel vare, når det gælder basisvarer som eksempelvis havregryn.
"I dag er det alle vores kunder, som køber økologi, og derfor er der brug for flere alternativer i de enkelte varekategorier – både når det gælder pris og kvalitet."
Den lektie har flere af Meny-købmændene allerede taget ved lære af.
"Der er faktisk flere købmænd, som vælger at udbygge vores basissortimentet på 1.000 Ø-mærkede varer med økologi fra lokale producenter," siger Richo Boss.
I diverse pristjek har Meny gennem de seneste år placeret sig blandt de kæder, som tager de højeste priser for økologiske basisvarer, men ifølge direktøren viser avisen, at kæden også tilbyder økologi til discountpriser.
"Både økologi og klimavenlige varer er vigtige konkurrenceparametre, men vi vil også gerne vise, at vi både har høj kvalitet og økologi til discountpriser," siger han.
Markedschef: Det giver god mening
Ifølge Økologisk Landsforenings seneste analyse stod Meny i 2020 for 3,3 pct. af det Danmarks økologiske detailsalg, og Birgitte Jørgensen, som netop har overtaget posten som foreningens markedschef for detail, øjner gode muligheder for, at Meny-købmændene kan løfte salget yderligere.
"Vores analyser viser, at Meny har et uudnyttet salgspotentiale for økologi i forhold til kædens kundeunderlag, så det giver god mening, at de er begyndt at markedsføre økologien så markant," siger Birgitte Jørgensen, som er enig i, at en genvej til et øget økologisalg i dansk detailhandel handler om at arbejde med flere værdipositioner for de økologiske varer.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.