Annonce

Annonce

Kantinegæst i buffet fylder tallerken med grøntsager

Flere spisesteder, som fortæller gæsterne, at de serverer økologiske grøntsager, glemmer at fjerne anprisningen uden for den danske sæson, viser Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol af Foto: Søren Gammelmark

Menukortet taler ikke altid sandt om økologien

Kontrolkampagne fra 2023 viser, at der ikke altid er harmoni mellem spisestedernes anprisninger af økologi og de råvarer, som fødevarekontrollanterne finder ude i landets professionelle køkkener.

Flere danske restauranter og caféer har skiltet med, at de benytter økologiske råvarer, men da Fødevarestyrelsen i foråret 2023 kiggede forbi i forbindelse med en kontrolkampagne, viste det sig i flere tilfælde, at der ikke var harmoni mellem det, som spisestedet lovede gæsterne, og de råvarer, som kontrollørerne fandt på deres lager.

Jyllands-Posten har i flere artikler omtalt kampagnen, som ifølge Fødevarestyrelsen primært var rettet mod mindre virksomheder, som hverken var medlem af en brancheforening eller havde Det Økologiske Spisemærke.

Ifølge avisen har 50 caféer og restauranter fået en indskærpelse for ikke at følge reglerne. Det er den mildeste sanktion, som Fødevarestyrelsen benytter, og hovedparten (33) af de forseelser, som førte til en indskærpelse handlede om, at der blev fundet en råvare i både konventionel og økologisk udgave, selv om køkkenet på menukortet anpriste, at den pågældende råvare var økologisk. Det er ikke tilladt. Andre fik indskærpelser fordi ikke alle ingredienser i 'en økologisk ret' var økologiske.

Fødevarestyrelsens sanktioner

Fødevarestyrelsen anvender følgende sanktioner:

  1. En indskærpelse om at reglerne skal overholdes
  2. Et påbud om at virksomheden skal bringe forholdene i orden straks eller inden for en given frist
  3. Et forbud om hvad en virksomhed skal undlade at gøre for at overholde reglerne
  4. Et administrativt bødeforlæg
  5. En politianmeldelse
  6. Fratagelse af en virksomheds autorisation eller registrering.
    _
    Kilde: Fødevarestyrelsen_

Flere spisesteder undskylder sig over for Jyllands-Posten med, at inflationen i en periode gjorde det meget dyrt at købe økologiske råvarer i 2023, og at de ikke lige havde fået opdateret hjemmesiden, og enhedschef Henrik Dammand Nielsen fra Fødevarestyrelsen mener ikke, at resultaterne tyder på, at der er tale om et omfattende bevidst snyderi på området, oplyser han til økonu.dk.

Kontrol er i alles interesse

Louise Køster, forperson i Økologisk Landsforening, beteger det som alfa og omega, at forbrugerne kan have tillid til, at når de vælger noget, som sælges som økologisk, så er det rent faktisk økologisk:

»Det går jo ikke, at restauranter sælger ”økologiske muslinger” eller ”økologisk øl”, som ikke er økologisk. Der er forbrugere, som bevidst vælger at gå ind på en restaurant pga. af det økologiske og gerne vil betale ekstra for det. Derfor er det vigtigt, at økologi bliver anprist rigtigt,« siger Louise Køster til Jyllands-Posten.

Den vurdering er Henrik Dammand Nielsen enig i:

»Det er i alles interesse, at vi overholder reglerne, så vi fastholder tilliden til økologien, og jeg kan kun opfordre til, at alle sætter sig ind i reglerne,« udtaler han til økonu.dk.

Behov for rådgivning

I Danmark er der flere end 3.400 spisesteder med Det Økologisk Spisemærke, og enhedschefen betragter det ikke som alarmerede, at 50 spisesteder har fået en indskærpelse, da det ikke er ret længe siden, at reglerne blev ændret.

»Vi havde med vilje målrettet kontrolkampagnen mod de virksomheder, som vi vurderede havde størst behov for rådgivning,« siger Henrik Dammand Nielsen.

Han oplyser, at alle de køkkener, som fik en indskærpelse har haft et opfølgende kontrolbesøg for at sikre, at de overholdt reglerne.

I forbindelse med kampagnen blev en del serveringssteder informeret om muligheden for at få Det Økologiske Spisemærke, som typisk gør det nemmere at holde styr på dokumentationen af det økologiske råvareforbrug.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel