Annonce

Annonce

Rasmus Pape, indkøbschef i Lidl, står med Michelin-kokken Wassim Hallal og ser på et produkt i en flaske.

Rasmus Pape, indkøbschef i Lidl t.v. og Wassim Hallal har været glade for samarbejdet med landets små, passionerede fødevareproducenter om WH-produktserien, men nu ønsker de begge at prøve noget nyt. Foto: Lidl Danmark

Lidl slutter samarbejde med topkokken Wassim Hallal

Efter fire års tæt parløb om private label-serien WH afbryder Lidl samarbejdet med Michelin-kokken Wassim Hallal, som efter nytår bl.a. skal udvikle økologiske og veganske fødevarer til en ny samarbejdspartner.

Rundt om på hylderne og i kølediske i Lidls 134 danske butikker har kunderne gennem de seneste fire år kunnet møde et større udvalg af varer fra WH-serien. Den omfatter over 100 produkter, som Michelin-kokken Wassim Hallal har udviklet i tæt samarbejde med den danske gren af den tyske discountkæde.

Serien omfatter varer i mange forskellige produktkategorier, og mange af produkterne er udviklet i samarbejde med økologiske producenter fra Danmark, men efter nytår forsvinder varerne fra Lidl-kædens hylder, når den århusianske Michelin-kok og Lidl afbryder samarbejdet, oplyser Lidl i en pressemeddelelse.

For os har det været dejligt at være en del af et samarbejde, hvor det ikke var et spørgsmål om pris, men handlede mere om kvalitet. Det er ikke altid tilfældet, når man forhandler med kæderne.

— Aksel Rømer, Mols Organic

Det betyder dog ikke, at den travle topkok, som driver Michelin-restauranten Frederikshøj i Aarhus, dropper arbejdet med at udvikle nye kvalitetsprodukter. Tværtimod. Men ifølge FødevareWatch ønsker han endnu ikke at sætte navn på den nye samarbejdspartner:

"Produkterne kommer til at have samme idé. Men vi går også ind i glutenfrie og veganske produkter, der primært er økologisk. Dog uden, at det stikker helt af. Men der er flere 'fremtidsprodukter' involveret i det nye samarbejde," siger Wassim Hallal til netmediet.

Om bruddet med Wassim Hallal fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark:

”Samarbejdet har i høj grad været en investering i at få endnu flere danskere til at få øjnene op for, at kvalitet og discount ikke er hinandens modsætninger i Lidl. Det, synes vi, i høj grad er lykkedes, men fra 2022 kommer vi til at følge det strategiske spor på en ny måde."

Hvad det konkret munder ud i, udover et stort fokus på danske kvalitetsleverandører, ønsker indkøbsdirektøren ikke at løfte sløret for på nuværende tidspunkt.

Mols Organic arbejder videre med Wassim 

Rømer-familien, som bl.a. driver Mols Organic på Djursland, har leveret over 30 forskellige varenumre til WH-serien, og Aksel Rømer oplyser, at familien har været glad for samarbejdet med både Wassim Hallal og Lidl

"Vi var de første, som leverede varer som kiks, småkager, snacks, marcipan og gin til serien, og Lidl har været god til at eksekvere. For os har det været dejligt at være en del af et samarbejde, hvor det ikke var et spørgsmål om pris, men handlede mere om kvalitet. Det er ikke altid tilfældet, når man forhandler med kæderne," siger Aksel Rømer til Økologiisk Nu.

Han oplyser, at Lidl har udviklet sig til en af selskabets tre vigtigste kunder på det danske marked. De andre er Fitness World og Salling Group.

"Når vi alligevel ikke er kede af, at samarbejdet ophører, er det fordi vi fortsætter med over i Wassim Hallals nye projekt, som jeg ikke kan fortælle mere om på nuværende tidspunkt," siger Aksel Rømer.

Han oplevede, at Lidl gradvist mistede fokus på WH-serien, og flere af seriens produkter er blevet fortrængt af konventionelle varer fra Landmad. Set i det lys vurderer han, at det er det rigtige tidspunkt at søge nye veje, og han er glad for, at Wassim Hallal stadig ønsker at have Mols Organic med på holdet.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter