Annonce

Annonce

Rabat skal øge salget af økologiske varer i Lidl

I januar giver Lidl-kæden 25 pct. rabat på økologisk frugt og grønt til kunder, der bruger Lidl Plus-appen.

05. januar 2024
Læsetid: 3 minutter
Ekspedient rydder op i grøntafdelingen

De kommende lørdage bliver der formentlig ekstra travlhed i grøntafdelingen hos Lidl, når kæden sænker priserne på økologisk frugt og grønt for at skærpe opmærksomheden på de økologiske varer. PR-foto: Lidl

For at sætte ekstra skub i salget af økologiske fødevarer tilbyder Lidl-kæden i januar måned rabat på økologisk frugt og grønt alle lørdage. Tilbuddet om rabat på økologi inkluderer i alt 44 forskellige økologiske produkter. Kampagnen skal inspirere flere kunder til at stoppe økologiske varer i indkøbskurven, men rabatten gælder kun kunder, som handler via Lidl Plus-appen.

Salget af økologiske produkter i detailhandlen gik lidt trægt i starten af 2023 på grund af blandt andet højere fødevarepriser. Alligevel har Lidl gennem det seneste år valgt at udvide udvalget af økologiske produkter i sine 144 danske butikker, og for at sætte lidt ekstra fokus på de økologiske varer og øger synligheden tilbyder kæden i januar en særlig lørdagsrabat på 25 pct. på alt økologisk frugt og grønt. Tilbuddet omfatter i alt 44 forskellige økologiske produkter, men gælder kun, hvis man handler med Lidl Plus-appen.

”Vi håber, at kampagnen vil indbyde vores kunder til at købe mere økologisk, fordi gode måltider starter med gode råvarer. Det seneste år har vi set, at økologi har været udfordret af en større prisbevidsthed. Selvom priserne på adskillige fødevarer, herunder økologiske produkter, er faldet, er det i høj grad også et spørgsmål om indkøbsvaner. Derfor ønsker vi nu at styrke fokus på økologi og gøre det mere synligt,” siger Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Forventer økologisk vækst i 2024

Ifølge tal fra Kauzas husstands-panel stod discountbutikkerne i første kvartal af 2023 for mere end 50 pct. af den økologiske omsætning, og efter et par år, hvor forbrugeradfærden har været præget af et stærkt fokus på pris, forventer man hos Økologisk Landsforening, at økologi er på vej tilbage på sporet:

”Der er små tegn på, at økologien kommer tilbage på vækstsporet i løbet af 2024. Men vi skal fortsat udvikle økologien og fortælle om økologiens styrker, herunder en øget biodiversitet i og omkring de økologiske marker. Dermed kan vi forsvare og udvikle Danmarks position som det land i verden, der forbruger mest økologi. Derfor glæder det os, at flere discountkæder, herunder Lidl, øger sit fokus på økologien,” siger markedschef for detail Birgitte Jørgensen fra Økologisk Landsforening.

Hun håber at flere andre dagligvarekæder griber bolden og er klar til at søsætte kampagner for økologien i det nye år, og hun minder i den forbindelse om, at selv om prisen er på plads, er det vigtigt hele tiden at arbejde med at udvikle sortimentet og fortælle kunderne, hvor økologien gør en forskel.

Flere artikler fra samme sektion

Sofari har plads til flere værtsgårde

Forbrugereventet Sofari efterlyser flere økologiske griseproducenter, som har lyst til at åbne gården for gæster den 18. maj.

14-03-2025 3 minutter Events

Otte ud af Danmarks ti mest bæredygtige brands er økologiske

Ny analyse fra Sustainable Brand Index viser, at de danske forbrugere i høj grad sætter lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed.

12-03-2025 3 minutter Bæredygtighed

Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres

Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.

11-03-2025 6 minutter Frugt, bær, grønt