Landets yngste discountkæde performer stærkt på økologi
Mens Irma og Nemlig.com har markedets højeste økologiandel, slår discountkæden Coop 365 alle landets øvrige dagligvarekæder med en andel på 21,2 pct.

Der står økologi på lidt mere end hver femte krone, når kunderne i Coop 365 tømmer indkøbskurven ved kassen i Coops nye discountkæde, Coop 365, som primært består af tidligere Fakta-butikker.
Økologisk Landsforening har netop offentliggjort sin årlige markedsrapport. Af den fremgår det, at økologiandelen i Coop 365 ligger på 21,2 pct. Det er næsten dobbelt så højt som landsgennemsnittet på 12,7 pct.
Discountkæden bliver kun overgået af den københavnerbaserede Coop-kæde Irma (42,4 pct.) og onlinesupermarkedet Nemlig (27,2 pct.). Det placerer i 2021 Coop 365 på en tredjeplads på listen over danske dagligvarekæders økologiske andel af deres samlede fødevaresalg i 2021.
Når Coop 365 alligevel kun står for 2 pct. af landets samlede økologi-salg, hænger det sammen med, at den unge kæde sidste år kun rådede over relativt få butikker. I april i år åbnede butik nummer 100, men Coop har proklameret, at det i indeværende år er planen, at kæden skal vokse med ca. ti nye butikker om måneden, så antallet nærmer sig 200 ved årets udgang.
De fleste af de nye butikker er nuværende Fakta-butikker, der udvides og moderniseres, men Coop Ejendommes aktuelle byggeplaner omfatter også 25 helt nye butikker.
Blandt de traditionelle dagligvarekæder, er det kun Kvickly, Netto, Fakta og SuperBrugsen, som ligger over landsgennemsnittet.