Annonce
Annonce
MaMam, der producerer vegansk øko-babymos, mangler at indsamle 47.500 kr. via Coop Crowdfunding for at få plads på Irmas hylder. Foto: MaMam
Irma åbner døren for iværksættere
Coop Crowdfunding, Greater Copenhagen Food Startup og Irma skaber genvej fra ide til hyldeplads for danske fødevareiværksættere.
Det vrimler med innovative fødevareiværksættere i Danmark, men mange af dem oplever, at der ofte er langt fra idéstadiet til en plads på supermarkedshylden.
Samtidig oplever dagligvarekæderne i disse år en stigende interesse for mere lokale og bæredygtige produkter - hos både iværksætterne i fødevarebranchen og blandt de forbrugere, som i sidste ende skal købe deres varer.
For at slå bro mellem producent og forbruger har dagligvarekæden Irma, den alternative investeringsplatform Coop Crowdfunding og acceleratorprogrammet Greater Copenhagen Food Startup indgået et unikt samarbejde.
Sammen har de dannet et 'alternativt
økosystem' for københavnske og nordsjællandske fødevareiværksættere, som gør det nemmere for iværksætterne at få testet salgspotentialet i deres produkter via en lancering hos Irma.
Forbrugerne vælger fremtidens fødevarer
Samarbejdet startede i andet halvår af 2018, og allerede nu er flere af de første iværksættere, der har været gennem forløbet, landet på Irmas hylder. Samtidig er et nyt hold målrettede iværksættere godt i gang med at udleve deres drøm om at få produkter ind i Coop-kæden i løbet af efteråret.
Samarbejdet giver fødevareiværksætterne mulighed for at udvide deres forretningsmæssige kompetencer via Greater Copenhagen Food Startup, dernæst bliver iværksætternes projekter lanceret på Coop Crowdfundings platform, hvor de rejser kapital med støtte fra de danske forbrugere. Hvis projekterne når deres økonomiske mål, tilbyder Irma en plads på kædens butikshylder, og på den måde bliver det i sidste ende forbrugerne, som er via deres indkøb er med til at vælge fremtidens fødevarer.
Kædedirektør i Irma, Søren Steffensen, er begejstret for initiativet, og han mener, at Irma, som Danmarks ældste dagligvarebutik, er forpligtet til at hjælpe de danske iværksættere med at møde forbrugerne i hyldehøjde.
Coop Crowdfunding har høje ambitioner
Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 med formålet at formidle kontakt mellem fødevareiværksættere og forbrugere, og på nuværende tidspunkt er der allerede blevet rejst kapital til 26 projekter.
Det har skabt høje ambitioner for 2019, hvor Nicolai Jæpelt, crowdfunding-ansvarlig hos Coop forventer at over 60 projekter bliver finansieret via platformen.
”Coop Crowdfunding er sat i verden for at få flere fødevarevirksomheder til at lykkes, og det er fedt at opleve, at flere og flere har modet til at engagere forbrugerne i deres projekter og invitere dem ind i virksomheden. Vi oplever tillige, at danskerne er villige til at skyde penge i nye projekter og idéer. Jeg tror, det er fordi, danskerne kan sætte sig ind i iværksætternes drømme og samtidig ønsker at være med til at påvirke, hvad vi skal spise i fremtiden,” siger Nicolai Jæpelt.
Iværksættere vil forandre verden
Aktuelt er fire iværksættere i gang med at rejse kapital via Coop Crowdfunding. De fire nye fødevareiværksættere er Fonda CPH, Vera Mexicana, Københavns Kombucha og MaMa.
Deres produkter er forskellige, men de fire iværksættere har en
vigtig fællesnævner – de vil forandre verden gennem bedre fødevarer, oplyser Irma i en pressemeddelelse.
MaMam har udviklet tre økologiske grøntsagsmos - en broccolimos, en gulerodsmos og en kartoffelmos med grønt, som alle er beregnet til babyer fra 4 til 12 måneder og op til et år, og iværksætter Kirsten Mikkelsen Ravnbøl søger om 50.000 kr. som starthjælp til sin første produktion via Coop Crowdfunding. De første 2.500 kr. er i hus, og der resterer stadig 67 dage, før der bliver sat punktum for crowdfundingfinansieringen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.