Annonce

Annonce

Jes Graugaard (t.v.) og Cees Kuypers fra Hanegal smiler fra deres stand på Nordic Organic Food Fair 2018.

Jes Graugaard (t.v.) og Cees Kuypers fra Hanegal ser gode muligheder for at erobre en plads i kølediskene i både Sverige og Tyskland. Foto: Jakob Brandt

Hanegal vil tredoble omsætningen

Eksporten får en afgørende rolle i selskabets ambition om at tredoble omsætningen på fem år.

NOFF 2018, Malmø, Sverige  

'Spis mindre kød', står der øverst på et banner bag Hanegals stand på Nordic Organic Food Fair (NOFF). Det kan lyde som et lidt selvmålsagtigt budskab for en væksthungrende, økologisk pionérvirksomhed, som gennem mange år har levet af at sælge forskellige leverpostej, pølser og andre former for kødpålæg. Men for selskabets hollandske direktør og medejer, Cees Kuypers, giver det god mening, at Hanegal markerer sine holdninger og giver sit indspark i den igangværende klimadebat. 

"Budskabet om at spise mindre, men bedre kød, harmonerer fint med selskabets dna og vores værdigrundlag, som går ud på, at vi skal passe godt på jorden. Samtidig producerer vi flere og flere veganske produkter og færdigretter uden kød," siger han.

Tredobling på fem år 

Selv om grundlæggerne af Hanegal, Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard, gennem flere år har udstillet på eller besøgt diverse messer i udlandet, har selskabet aldrig fået gang i en egentlig eksport, men det skal der nu, forsikrer Cees Kuypers, som har en solid forretningsmæssig baggrund fra tiden som direktør for Merrild Kaffe og Gasa Group. 

Så de ca. 50 ansatte på fabrikken i Haderslev kommer næppe til at kede sig de kommende år, hvor de formentlig kan se frem til at få flere kolleger. 

"Jeg håber, at vi i løbet af få år kan få et marked i udlandet, som er lige så stort som vores hjemmemarked, og det er vores ambition at tredoble omsætningen i løbet af de næste fem år," siger Cees Kuypers. 

"Nu går vi seriøst ind i eksport. Vi har både kompetencerne og produkterne, og i år har vi lavet en grundig markedsresearch på både det svenske og det tyske marked," siger Cees Kuypers. 

Strømlinet produktion

I dag er Hanegal bredt ude i den hjemlige dagligvarehandel, men han forventer, at hovedparten af de kommende års vækst vil komme fra udlandet. Sidste år var han derfor i Malmø på en "kigger", og i år er første gang, at Hanegal udstiller sine produkter på NOFF, men næppe sidste. 

"Jeg synes allerede, vi har fået flere bundsolide kontakter," siger han efter messens første dag, som bekræftede ham i, at Hanegal har en rolle at spille på den anden side af den danske grænse. 

Som led i vækstplanerne gennemfører Hanegal en certificeringsproces, som skal åbne døren til de nye markeder. 

"Samtidig investerer vi voldsomt i forretningen, hvor vi er i færd med en ombygning og installerer nyt udstyr, så produktionen bliver mere strømlinet. Ellers kan vi ikke følge med," siger Cees Kuypers, som senere på måneden offentliggør Hanegals årsregnskab, som trods de store investeringer igen i år har en bundlinje med sorte tal. 

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi