Fødevarestyrelsen sætter webshops med fødevarer under lup

Webshops, der sælger mad, skal give de samme oplysninger om bl.a. ingredienser og allergener som fysiske butikker, skriver Fødevarestyrelsen. Resten af året udfører styrelsen en række stikprøvekontroller i online madbutikker.

25. august 2025
Læsetid: 2 minutter
En kvinde står i et supermarked og bruger sin mobil
Forbrugeren skal have de samme obligatoriske mærkningsoplysninger stillet til rådighed, uanset om denne handler mad på en webshop eller i en fysisk butik. Foto: Colourbox

Flere og flere danskere handler dagligvarer på nettet, og derfor undersøger Fødevarestyrelsen i de kommende måneder hundredvis af fødevarer fra danske webshops for at sikre, at bl.a. allergikere kan vælge bestemte ingredienser fra.

Kontrollerne finder sted fra september til december 2025, oplyser styrelsen i en pressemeddelelse.

Kontrol

Fødevarestyrelsen tjekker bl.a., at:

  • Ingredienslisterne er fyldestgørende.
  • Teksten er synlig, læsbar og forståelig på dansk.
  • Der er mærkning af allergener som f.eks. hvede, soja eller æg.
    En undtagelse er holdbarhedsdato og nedfrysningsdato. Disse to oplysninger skal dog være tilgængelige for forbrugeren ved levering.

Ved køb af færdigpakkede fødevarer skal forbrugeren have de samme obligatoriske mærkningsoplysninger stillet til rådighed, som hvis det var et almindeligt køb i en fysisk butik.

"Uanset om du køber ind i dit lokale supermarked eller på nettet, er det vigtigt, at du kan stole på ingredienslisterne og har mulighed for at træffe et oplyst valg," forklarer enhedschef i Fødevarestyrelsen, Henrik Dammand.

Det handler om fødevaresikkerhed

Kampagnen lanceres for at sætte fokus på forbrugerens ret til sikre fødevarer. Hvis angivelsen af de obligatoriske mærkningsoplysninger er mangelfuld eller ukorrekt, f.eks. ved manglende mærkning på dansk eller forkerte varebetegnelser, risikerer forbrugeren at få leveret et andet produkt, end denne havde regnet med – og de­t kan i værste fald have alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser.

Tilsvarende stikprøvekontroller i fysiske butikker viste for nylig, at de fleste virksomheder (85,7 pct.) havde styr på reglerne for mærkningen af fødevarer.