Annonce
Annonce
REKO-ringe stammer fra Finland, hvor de har skabt en ny afsætningskanal for lokale fødevarer, og stifter og landmand Thomas Snellman anslår, at den direkte handel mellem forbruger og landmand på fire år er vokset til 224 mio. kr., og han mener, at der er gode muligheder for at ringene kan blive en succes i Danmark. PR-foto
Finsk afsætningssucces kommer til Danmark
Et koncept, hvor producenter og forbrugere handler lokalt ved hjælp af Facebook, er kommet til Køge. Danmarks geografi er dog en udfordring for konceptet.
Mens det danske selskab bag Madsamling Danmark i efteråret lukkede for salget af lokale varer efter knap to års drift, oplever den mere græsrodsagtig pendant i form af såkaldte REKO-ringe masser af succes i resten af Norden.
Køge er blevet den første danske hjemstavn for en REKO-ring, hvis koncept baserer sig på lokal handel med producenter og forbrugere i et geografisk afgrænset område.
For at høre mere om REKO-ringenes succes var ca. 40 forbrugere og producenter mødt op, da Landbrug & Fødevarer i samarbejde med Roskilde Universitetscenter havde inviteret den finske grundlægger af REKO-netværkene Thomas Snellman til Roskilde.
De kunne høre en meget engageret økologisk landmand fortælle om tankerne bag de Facebook-baserede netværk af forbrugere og producenter, som nu også er på vej til Danmark.
Halvdelen af salget er økologisk
Thomas Snellman har altid været aktiv i den økologiske landbrugsbevægelse i Finland, og det hjalp ham, da han via en pose projektmidler etablerede de to første REKO-ringe i Finland i 2013. Producenterne havde tillid til ham, og siden er der åbnet ca. 200 nye ringe, og den meget direkte salgskanal har i dag tilknyttet knap 4.000 producenter og 340 000 forbrugere.
Fair forbrug
-
REKO er en forkortelse af Rejäl Konsumtion, som bedst kan oversættes til fair forbrug.
-
Den finske grundlægger, Thomas Snellman, som har drevet økologisk landbrug siden 1990, oplyser, at ’EKO’ samtidig er en forkortelse af ekologisk, men det er ikke ensbetydende med, at REKO-ringene er forbeholdt økologiske varer.
I den forbindelse er det interessant, at næsten halvdelen af omsætningen kommer fra økologiske varer, mens andelen af økologi i finsk dagligvarehandel ligger på knap to procent.
REKO-ringene har desuden spredt sig til både Sverige og Norge, og totalt anslår Thomas Snellmann, som i hjemlandet har modtaget mange priser for REKO-konceptet, at ringene omsætter fødevarer for 300 mio. kr. Spørgsmålet for de danske økologer er nu, om ringene kan opnå samme succes i Danmark.
Enkel og direkte handel
Konceptet er inspireret af den franske AMAP-model, og den går i al sin enkelthed ud på at danne geografisk afgrænset netværk af producenter og forbrugere. De handler direkte med hinanden via den lokale REKO-rings Facebook-side, hvor de tilknyttede producenter hver uge præsenterer deres varer til priser de selv bestemmer.
I det hele taget er der tale om en helt flad struktur, og så længe producenterne overholder lovgivningen, bestemmer de selv hvordan de præsenterer deres produkter.
I modsætning til madsamlingerne, som lukkede i efteråret, er der ingen fordyrende mellemled. Hos madsamlingerne gik der 10 pct. til Madsamling Danmark og 10 pct. til værten for den enkelte samling.
Så hvis en producent solgte to pakket hakket oksekød for 100 kr., var det kun de 80 kr., som havnede i producentens lomme. I REKO-ringene skriver kunderne direkte til de producenter, de vil handle med, og nu kan producenten eksempelvis vælge at sælge kødet for 90 kr.
Det giver både en bedre indtjening og en bedre pris til kunden, der afregner via Mobilepay eller netbank inden den ugentlige vareudlevering, som typisk sker på en lettilgængelig parkeringsplads i nærheden af en større by.
Frivillige styrer ringene
En lokal REKO-ring kræver en frivillig administrator af netværkets Facebook-side. Ifølge den finske grundlægger skal det helst ikke være en producent, da de har økonomiske interesser i salget.
Administratorens rolle er at godkende nye producenter og hver uge efter vareudleveringen at sørge for at fjerne de gamle opslag og bestillinger fra Facebook.
Andreas Buchhave Jensen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer mener, at tankerne bag REKO-ring harmonerer fint med alle tidens fremherskende trends.
”Mange snakker lokale fødevarer, og alt taler for, at det skal kunne lykkes, men jeg tror, at det er vigtigt, at der ikke kommer for mange projektmennesker ind over, og at det nu er græsrødderne, som griber bolden,” siger Andreas Buchhave Jensen.
Forudbetaling motiverer producenterne
Han har ved flere lejligheder mødt REKOs finske grundlægger, og han synes, at det er vigtigt, at de danske producenter bliver præsenteret for ideen og de gode erfaringer fra resten af Norden.
De viser, at det er en motiverende faktor for producenterne, at de har en direkte kontakt med kunderne, og at alle varer bliver forudbetalt, så de ikke risikerer at have usolgte varer med hjem fra udleveringsdagen.
I stedet for at stå mange timer på et marked uden garanti for at sælge noget, kan de nøjes med at holde en time på en parkeringsplads, mens bilen bliver tømt for varer.
Andreas Buchhave Jensen er imponeret over REKO-ringenes høje salgstal, som Thomas Snellman har beregnet på basis af en stribe stikprøver, men han erkender samtidig, at det kan blive en udfordring for REKO-ringene, at Danmark har en anderledes geografi og en større tæthed af dagligvarebutikker end i resten af Norden.
Men nu er det op til græsrødderne at sprede ringene til hele landet.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.