Annonce
Annonce
Den ubemandede butik åbner fredag. Den er indrettet i en velisoleret 40 fods-skibscontainer, hvor der er plads til ca. 550 varer, hvoraf næsten 50 er økologiske. Foto: Retail360
De økologiske varer får god plads i Danmarks første ubemandede butik
Selv om sortimentet i landets første ubemandede dagligvarebutik lidt uden for Faxe er meget kioskagtigt, kommer der ifølge idemændene fra Retail360 en del økologi på hylderne, da de vurderer, at det giver flere kunder.
Via nogle få klik på mobilen er du inde i butikken. Nu kan du frit forsyne dig blandt over 500 dagligvarer, inden du selv scanner og betaler dine indkøb og klikker dig ud af butikken.
Fredag åbner landets første ubemandede dagligvarebutik ved Faxe, men går det som Retail360 håber, vil de små mobile butikker i forskellige størrelser i løbet af de kommende år popper op mange steder rundt om i landet. Der kan de være med til at skabe nyt liv i lokalsamfund, som har vinket farvel til den lokale købmand.
Den første demobutik er i familie med Danmarks største kioskkæde Nærkøb, som driver 550 butikker. Den nye ubemandede butik lanceres under navnet Nærkøb Express. Den ligger i det sydøstlige hjørne af Sjælland i forbindelse med en ligeledes ubemandet og nybygget Go’on-tankstation ved det trafikale knudepunkt, Sløjfen.
Fakta om Retail 360’s mobile 40 fods containerbutik
- Salgsareal: ca. 25 kvm.
- Antal varenumre: 550
- Krav: hårdt plant underlag og adgang til strøm
- Pris: 1,1 mio. kr. + moms
- Månedlig driftsafgift til IT/betalingssystem: 800-2.000
Her passerer der dagligt mange potentielle kunder, og det kan aflæses i sortimentet.
"Vores første butik har primært kioskvarer og henvender sig mest til folk på farten," siger Mads Laursen, som driver Retail360 sammen med direktør Michael Hansen.
Men idemændene bag det nye butikskoncept betragter også ”containerbutikkerne” som en velegnet ramme for en gårdbutik eller en butik, som flere lokale fødevareproducenter går sammen og driver i fællesskab. Mulighederne er mange og noget kan det være en fordel, at butikken er mobil, så de kan smide den på en blokvogn og flytte den til et sommerhusområde, hvis det kan øge salget i sommermånederne.
Men det er fremtidsmusik. Her og nu koncentrerer de ansatte hos Retail360 alle kræfter om en vellykket Danmarkspremiere på containerbutik nr. 1.
”Alle varerne er på plads, og vi har testet al elektronikken, som skal sikre, at butikken kan fungere uden personale,” siger Mads Laursen.
Vi ved, at et godt udvalg af økologiske fødevarer er med til at tiltrække børnefamilien og andre kunder, der har større indkøbskurve.
— Mads Lysgaard Thygesen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening
Både han og Michael Hansen har mange års erfaring fra dagligvarebranchen, og de seneste år har de via deres fælles selskab specialiseret sig i udvikling af butikskoncepter og butiksindretning. De er også arkitekterne bag konceptet til den såkaldte boxbutik, som ankom til landet næsten færdigmonteret fra Kina, og de oplyser, at den kinesiske producent er klar til at indrette lignende butikker helt efter de ønsker og behov, som Retail 360's kunder måtte have.
”Det eneste, vi selv monterer i Danmark, er alt elektronikken omkring kassen og det system, som sikrer, at kunderne kan komme ind via en app og en NemID-valideret QR-kode,” siger Mads Laursen, som glæder sig over, at alt fungerede, da de første kunder torsdag lavede en snigpremiere i butikken. Skulle teknikken gå i baglås, er butikken udstyret med en "panikknap", åbner begge døre.
Den knap håber han ikke, der bliver brug for, men han kan ikke helt skjule, at der er et par sommerfugle eller tre i maven her dagen inden kulminationen på flere års forarbejde, når de første kunder med mobilen i hånden fredag begynder at klikke sig vej til butikshylderne.
I butikken vil de finde flere økologiske varer, end man normalt forventer i en kiosk, oplyser Mads Laursen, og det er et meget bevidst valg.
Hvis vi udelukkende satsede på konventionelle varer, ville vi ikke få de økologiske forbrugere med, og så ville vi hurtigt mangle 25 pct. af kunderne, så økologien er et logisk valg.
— Mads Laursen, direktør i Retail360
"45, 46 og 47... Vi er tæt på 50 økologiske varer," siger Mads Laursen, som lynhurtigt har gennemgået varelisten for at tælle de økologiske produkter, og han slutter på en frosset øko-pizza.
”Da vi sammensatte sortimentet, tog vi udgangspunkt i Dagrofas økologiske serie Grøn Balance, hvor mange af de økologiske varer ikke er meget dyrere end de tilsvarende konventionelle private label produkter. Hvis de samtidig er billigere end de konventionelle mærkevarer, giver det ingen mening ikke at vælge den økologiske variant. For pladsen er begrænset, og hvis vi udelukkende satsede på konventionelle varer, ville vi ikke få de økologiske forbrugere med, og så ville vi hurtigt mangle 25 pct. af kunderne, så økologien er et logisk valg,” forklarer Mads Laursen.
Sortimentet kommer fra dagligvaregrossisten Dagrofa, og det omfatter flere af de basisvarer, som man typisk lige står og mangler. Der er desuden sandwich, forskellige convenienceprodukter, kolonialvarer plus et større sortiment af snack, slik og drikkevarer plus en del nonfoodprodukter. Til gengæld er der hverken hård spiritus eller tobak i butikken, som bliver overvåget af otte kameraer for at mindske risikoen for tyverier.
Økologien tiltrækker købestærke kunder
Ifølge Mads Lysgaard Thygesen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening ligner det et klogt valg at åbne kioskdøren for økologien:
”Vi ved, at et godt udvalg af økologiske fødevarer er med til at tiltrække børnefamilien og andre kunder, der har større indkøbskurve. Derfor kan en satsning på økologi være med til at vise, at de nye selvbetjeningsbutikker ikke bare udbyder de traditionelle kioskvare, så omsætning pr kunde kan øges,” siger han.
Samme tendens ses allerede i flere dagligvarekæder, som netop af pladshensyn eksempelvis vælger kun at sælge smalle kolonialvarer, bananer, spidskål og citroner i økologiske udgaver. Ved at udelade et konventionelt alternativ bliver der frigjort hyldeplads til helt nye produkter, som gør sortimentet mere interessant for kunden.
Satser på salg af 200 butiksmoduler
Selv har Retail360 ingen ambitioner om at skulle drive en masse butikker. Deres forretningside går ud på at indrette og sælge mobile modulopbyggede forretninger og servicere butikkernes elektroniske systemer.
Over en årrække forventer Mads Laursen at sælge op mod et par hundrede containerbutikker til forskellige typer kunder over hele landet. For at nå det mål, skal den første demobutik ved Faxe helst blive en succes, og han lægger ikke skjul på, at der er lidt sommerfugle i maven inden Danmarkspremieren, hvor flere medier har meldt deres ankomst.
”Fuldt indrettet koster butikken 1,15 mio. kr., og vi har allerede lavet aftaler om salg af de første 14 butikker. Hvor de bliver placeret, kan jeg ikke fortælle endnu,” siger direktøren, som selv har kørt landets tyndt for at spotte velegnede placeringer af butikker, som både kan levers som 40 og 20 fodscontainere.
Med en avance på 30 pct. skal den årlige omsætning i Faxe-butikken krydse ca. 1,5 mio. kr., før driften går i nul, men ifølge direktøren er det muligt at lave mindre og mere simple butiksløsninger, som bliver markant billigere.
”Vi forestiller os, at borgerforeninger i små landsbysamfund, hvor der ikke er basis for at have en butik med personale, i stedet for kan drive en ubemandet butik. Den kan blive et nyt lokalt samlingssted – måske i forbindelse med en benzintank, et anlæg med ladestandere og en pakkepostudlevering,” siger Mads Laursen.
Naboskabet med Go’on er ikke tilfældigt
Retail360 har gennem flere år arbejdet med ideen om modulbaserede, ubemandede butikker og naboskabet med Go'on-kæden i Faxe er ikke tilfældigt.
Tankstation-kæden blev etableret i 2009, og den har år efter år bredt sig på det danske landkort med simple, ubemandede tankanlæg, og det er gået stærkt i virksomhedens korte levetid. Stationen i Faxe er nummer 176 i rækken af nyåbnede stationer, og 75 procent af dem ligger i byer med under 2.500 indbyggere, skriver SN.dk, som har talt med Paulo Nielsen, markedschef hos Go’on.
”Vi har satset på at åbne stationer i det lokale Danmark. Her er alle vores konkurrenter, de multinationale olieselskaber, flygtet fra, men vi har valgt at give de lokale borgere mulighed for at tanke lokalt, og det har vist sig, at folk støtter op, når de har en lokal tankstation lige om hjørnet. På den måde er vi også med til at holde liv i de mindre byer,” siger Paulo Nielsen, til det lokale netmedie.
I udlandet findes flere ubemandede butiks/kiosk-koncepter, og herhjemme er 7-Eleven på vej med sit eget koncept.
Flere artikler fra samme sektion
Madprojekt tredobler økologien i kommunens køkkener uden at hæve budgettet
På bare 10 måneder er det lykkedes Kerteminde Kommunes køkkener at omlægge en stor del af indkøbene til økologi. Pengene til økologien er fundet ved at indføre flere bæredygtige fødevarer og mindske madspildet.
Randers Kommune modtager pris for skarp grøn indkøbspolitik
Øgede krav til bæredygtige indkøb har på et halvt år øget økologiandelen i Randers Kommunes fødevareindkøb fra 51 pct. til 63 pct.
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.