Annonce
Annonce
Succes for den danske model
På globalt plan er der ingen, som kan hamle op med andelen af økologi i de danske forbrugeres indkøbskurv, og det er der en god grund til, vurderer Økologisk Landsforening.

De danske forbrugere har udbygget førerpositionen som verdensmestre i økologi ved at købe flere og flere økologiske varer, viser nye globale tal fra en international forskningsrapport. Arkivfoto: Økologisk Landsforening
Kun to uger efter, at den danske kok Kenneth Toft-Hansen fra Svinkløv Badehotel vandt verdens mest prestigefyldte kokkekonkurrence, Bocuse d´Or, markerer Danmark sig igen på fornemmeste niveau på den internationale madscene.
Denne gang bevæger vi os lidt ned fra de allerhøjeste kulinariske luftlag, hvor madlavning befinder sig i spændvidden mellem kunst og elitesport. Hæderen tilfalder denne gang de mange bevidste forbrugere, som hver dag lægger så meget økologi i indkøbskurven, at Danmark suverænt er det land i verden, hvor økologien udgør den største andel af det samlede fødevareindkøb.
Relateret artikel: Danskerne sætter igen økologisk verdensrekord
Den førerposition har Danmark haft gennem en del år, men de nyeste tal for det globale marked for økologi viser, at Danmark i 2017 ikke bare forsvarede, men også markant udbyggede sin førerposition.
Den danske økologiandel lå i 2017 på 13,3 pct. mod 10,5 pct. året før, og springet ned til de næste lande på listen er vokset. Nummer to og tre på listen er Sverige og Schweiz med henholdsvis 9,1 og 9,0 pct. økologi.
Succes for den danske model
Tallene fremgår af 'The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends', som blev offentliggjort på BioFach-messen i Nürnberg onsdag.
Det er en årlig forskningsrapport, som gennem de seneste 20 år har monitoreret og analyseret tallene bag den globale økologi. Rapporten bliver udarbejdet af det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale sammenslutning af økologiske organisationer International Federation of Organic Agriculture Movements (Ifoam).
Ifølge Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening, understreger Danmarks position på det globale marked, at den danske økologimodel med tæt samarbejde blandt økologiske producenter, nært samspil med detailhandelen, fokus på forbrugerne og en aktiv økologipolitik, skaber økologisk succes på markedet.
”Vi rykker lidt hurtigere end det globale marked, som også er domineret af vækst. Og vi ser lyst på fremtiden, fordi baggrunden for fremgangen i Danmark er en solid opbakning fra forbrugerne og detailhandelen, engagerede økologiske producenter og årtiers arbejde med at samle de økologiske producenter i et fælles afsætningssamarbejde. Det gjorde det muligt for os at spille professionelt sammen med detailhandelen i bestræbelserne for at gøre økologien synlig, så vi kunne gå direkte til forbrugerne med kommunikation om alt det, økologi kan for miljøet, dyrene og dem selv. I dag er forbrugerne og handelen i den grad med til at drive økologi frem,” siger Paul Holmbeck, som i disse dage er i Nürnberg, hvor han onsdag deltog i åbningen af den danske fællesstand på verdens største økologimesse, BioFach.
Den har trukket 32 danske øko-producenter til Nürnberg, hvor de har udsigt til fire travle dage på en fagmesse, som forventer ca. 50.000 gæster fra hele verden.
”Når vi nu vil rykke til næste fase for økologi, hvor de 13 pct. skal blive til 30 pct., kan vi ikke tillade os at hvile på laurbærrene. Konkurrencen er stor, og det kræver fortsat nye samarbejder og partnerskaber at bringe økologien til næste niveau. Ligesom vi hele tiden skal synliggøre over for forbrugerne, at økologien bidrager med en stor indsats i forhold til natur, klima og ren mad og rent drikkevand uden pesticidrester,” siger Paul Holmbeck fra Nürnberg, hvor han fredag holder tale ved BioFach-kongressens præsentation af ’World's Best Policies for an Organic Future’.
Flere artikler fra samme sektion
Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.