Annonce

Annonce

Der findes ingen tal for, hvort mange af de 4.000 nøglehulsmærkede varer, som er økolgiske. Foto: Colourbox

Antallet af sundere fødevarer er eksploderet

I løbet af de seneste ti år er der kommet mange flere nøglehulsmærkede fødevarer på hylderne i de danske supermarkeder. Forskning viser, at Nøglehulsmærkerne er med til at løfte folkesundheden.

Rugbrød med mindre salt, pasta med masser af fuldkorn og leverpostej med mindre fedt er på ti år gået fra at være nicheprodukter til at være hyldevarer i landets supermarkeder.

Det fremgår af en ny opgørelse, som analysefirmaet Nielsen har lavet for Fødevarestyrelsen. Den viser, at der er kommet mere end 4.000 varer med Nøglehulsmærket på butikshylderne, siden Nøglehullet blev introduceret i Danmark i 2009.

- På ti år har Nøglehulsmærket rykket markant. Producenter og detailhandlen har fra starten spillet med, og forbrugerne har kvitteret ved rent faktisk også at efterspørge de mange nye, sundere alternativer. Så det er på alle måder en stor succes, som nu kan fejre 10-års jubilæum, lyder det fra fødevareminister, Mogens Jensen (S).

Det sunde valg bliver det lette valg

Fødevarestyrelsen har ikke tal på, hvor mange af de nøglehulsmærkede varer, der er økologiske, men ministeriet oplyser, at der er gode grunde til at gå efter Nøglehulsmærket, når man handler. Ny forskning fra DTU Fødevareinstituttet viser, at hvis forbrugerne udskifter deres fødevarer til Nøglehulsmærkede produkter, der hvor det er muligt, så kan det give folkesundheden et markant løft. Fx ville befolkningen få 62 procent mere fuldkorn, 25 procent mindre mættet fedt og 12 procent mindre salt, skriver Fødevareministeriet

- Nøglehulsmærket er med til at gøre det sunde valg til det lette valg. Og det er den helt rigtige vej at gå, hvis vi skal løfte folkesundheden. Faktisk er Nøglehulsmærket så god en ordning for både forbrugere og virksomheder, at jeg er overbevist om, at vi også de næste ti år kommer til at se endnu flere fødevarer, der kan leve op til kravene for Nøglehulsmærket, siger Mogens Jensen.

Tal fra YouGov viser, at hele 9 ud af 10 forbrugere i dag kender Nøglehulsmærket, og 65 procent ved, hvad mærket står for.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi