Annonce

Annonce

Gitte og Henrik Almlund på PLMA

ZoZozial har netop investeret i et nyt kafferisteri, som firedobler kapaciteten på det lille sydfynske specialristeri, så Gitte og Henrik Almlund håber, at de to lange arbejdsdage på private label-messen PLMA i Amsterdam bidrager med nye interessante kundeemner. Foto: Louise Kaad Hansen

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

Der bliver langet masser af små glas med koldbrygget kaffeshots og latte over disken hos ZoZozial, som er en af de ti danske udstillere på den økologiske fællesstand på private label-messen, PLMA, som afvikles i dag og i morgen i Amsterdam.

Det giver de danske producenter to travle dage til at kapre nye kunder, og den hollandske messe er især vigtig for en virksomhed som ZoZozial Coffee fra Svendborg, som kun afsætter fem pct. af sine vare på hjemmemarkedet.

"Vi har allerede fået mange interessante kundeemner," siger Henrik Almlund, som er direktør for ZoZozial.

Da han og hustruen Gitte Almlund i 2014 etablerede et lille kafferisteri i den gamle kunstskole i Svendborg, opdagede de hurtigt, at det var lidt af en blindgyde kun at satse på det danske hjemmemarked, hvor mange forbrugere går mere op i lave priser end høj kvalitet.

"Vores DNA er, at vi producerer økologiske kvalitetsprodukter med en social profil. Vi har fokus på bæredygtighed, miljø og fairtrade, så vi sikrer, at kaffebønderne får en ordentlig pris for deres kaffe," siger Henrik Almlund på en travl messedag i Amsterdam.

Rettede hurtigt blikket mod udlandet

En anden lektie, som han og Gitte Almlund hurtigt tillærte sig, var, at det som en lille, ny spiller kan være vanskeligt at kile sig ind i et dansk kaffemarked, som er domineret af mange store og veletablerede firmaer med internationale rødder.

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter. Foto: Louise Kaad Hansen

Men det er blot to af flere årsager til, at ZoZozial Coffee allerede efter et års drift rettede blikket mod potentielle kunder i udlandet og åbnede op for tanken om at levere til private label-serier. Den beslutning har haft den ønskede effekt, oplyser Henrik Almlund, som af samme grund netop nu for fjerde gang deltager på den økologiske fællesstand på private label-messen, hvor han er åben over for flere forskellige typer kunder.

"Selv om det er en private label-messe, møder vi også hvert år kunder, som er interesseret i at sælge varer i vores navn, og vi går ikke efter bestemte typer af kunder, men et mix af forskellige kunder. Vi kan både levere dispensere til Horeca-markedet og levere bulk-varer til fødevareindustrien," siger Henrik Almlund.

Det er smagen, der sælger

Når ZoZozial deltager på udenlandske messer, er det ikke kun for at vise kunderne, at det fynske kafferisteri løbende udvikler sortimentet med nye, innovative produkter, og efter egen vurdering har tilkæmpet sig en position som en af Europas førende specialproducenter af koldbrygget kaffe. Det handler også om at vise, at kunderne står over for en seriøse og stabil kunde.

"Vi har udviklet nogle risteprofiler, som vi godt selv kan lide, og det er der heldigvis også andre, som kan, og vores kunder vælger os først og fremmest på grund af smagen," siger Henrik Almlund.

I udlandet møder han en større forståelse for, at kvalitet og pris hænger sammen, end hjemme i Danmark, hvor ZoZozial oplever, at mange forbrugere har vanskeligt ved at skelne mellem kvaliteten af forskellige typer kaffe, når bønnerne er ristet og malet og fyldt på poser, hvor det brune pulver ligner hinanden.

"Når man taler kaffe, har mange danske forbrugere mest fokus på pris," siger Henrik Almlund, som sammen med hustruen hvert år besøger fire-fem af de mest interessante, internationale fødevaremesser, som ud over PLMA bl.a. omfatter BioFach, Anuga og Sial.

Nyt risteri firedobler kapaciteten

Men de fynske iværksættere har efterhånden fået så godt gang i salget, at der er blevet råd til et par ansatte, og i sidste uge landede der et helt nyt hollandsk kafferisteri i Svendborg.

"Det skal vi hjem og installere i næste uge, og det vil firedoble vores kapacitet, så vi ikke behøver sige nej til nye kunder," siger Henrik Almlund.

Allerede i slutningen af 2016 havde det sydfynske firma fået så meget gang i engros-salget, at parret valgte at lukke deres café for at koncentrere kræfterne om at servicere det voksende antal af udenlandske engros-kunder, og ZoZozial har i dag eksport til otte lande.

Flere artikler fra samme sektion

Der var økologi i gryderne, da nordsjællandske spejdere tog på sommerlejr

550 spejdere fra Ege Divisionen satte økologien øverst på menukortet, da de indledte sommerferien med en uge i det fri.

08-07-2024 3 minutter Foodservice

Forbrugerekspert: Økologi skal være en hverdagsven i klimakampen

Økologien skal oppe sig på convenience og være mere tydelig i sit klimabudskab, mener Flemming Birch, analytiker og forbrugerekspert i Birch & Birch.

08-07-2024 5 minutter

Rødt kød og kaffe kan øge dit indtag af PFAS-stoffer

Gravide, som indtog høje mængder af bl.a. hvide ris, æg, rødt kød og kaffe, havde typisk et højere niveau af PFAS-stoffer i deres brystmælk og blod end dem, som havde et lavere indtag, viser en ny undersøgelse.

05-07-2024 3 minutter PFAS,   Forskning