Annonce
Annonce
Lidls økologiske rejse slutter formentlig aldrig
Beslutningen om at deltage i den landsdækkende økologi-kampagne Ren Madglæde var for alvor med til at sætte udviklingen af Lidls økologiske sortiment på skinner.

Lidl har de seneste år skruet op for de økologiske ambitioner og er hele tiden på jagt efter nye danske producenter. PR-foto: Lidl
Da Khalil Taleb i 2012 blev ansat i Lidl, fyldte økologien ikke nær så meget som i dag, og han beskriver økologiens indtog som en lang og spændende rejse, som formentlig aldrig stopper, og han er glad for rollen som turleder.
Lidls ambition om at styrke den økologiske profil harmonerer fint med kædens erklærede mål om især at ekspandere i landets største byer. Alene i København forventer den tyskejede kæde at etablere 40-60 nye butikker i de kommende år, og dermed får de adgang til den kundegruppe, som traditionelt køber mest økologi.
Da Khalil Taleb blev udnævnt som økologiansvarlig i 2015, skete det som led i en erkendelse af, at økologien i voksende grad var blevet en væsentlig konkurrence-parameter i dansk dagligvarehandel, og at det derfor var nødvendigt at skærpe Lidls økologiske profil yderligere.
Hvis det skulle blive en succes, var det ifølge Khalil Taleb vigtigt, at økologien blev bredt forankret i alle led af kæden, og en netop afholdt leverandørdag er et af flere initiativer, som skal bidrage til at opfylde den ambition.

Alle skal med på rejsen
"Vi havde behov for at få alle i virksomheden med på rejsen," siger han og forklarer, hvordan en henvendelse fra Økologisk Landsforening kom til at spille en væsentlig rolle for den kurs, han og Lidl-ledelsen udstak for udviklingen af kædens økologiske sortiment.
Lidl-koncernen
- I 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker.
- Kæden har i dag 118 dagligvarebutikker og flere end 2.700 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 30 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.500 butikker.
For at nå det mål gennemførte Lidl for tre-fire år siden en stribe interne workshops på tværs af personalegrupperne.
"Vi skulle finde ud af, hvordan økologien passer ind i Lidl. Hvad var det for nogle budskaber, som vi gerne ville signalere med økologien, og samtidig skulle vi finde vores egen position på det økologiske marked," siger Khalil Taleb, som ud over rollen som økologiansvarlig er indkøber af mærkevarer på tværs af alle varekategorier.
"Vi ville indarbejde økologien som en del af en strategisk satsning og besluttede, at økologiske varer skal udgøre en væsentlig del af sortimentet," siger han.
Pristjek blev en milepæl
Allerede i 2015 og 2016 begyndte Lidl at skrue op for markedsføringen af økologi, og Khalil Taleb betegner det som en vigtig milepæl, da Lidl i 2016 var billigst med økologi i et stort pristjek, som blev offentliggjort i Søndagsavisen.
"Det gav en masse omtale og synlighed, som vi kunne bygge videre på på vores rejse, og kort efter blev vi kontaktet af Birgitte Jørgensen fra Økologisk Landsforening, som ville høre, om vi ville deltage i Ren Madglæde-kampagnen.
Den skal bidrage til at øge den økologiske omsætning med 50 pct. frem mod 2020, så vi havde fælles interesser og anskuede tingene på samme måde," siger Khalil Taleb.
Lidl har uudnyttet potentiale
Siden fulgte en række møder, hvor Lidl fik inspiration til, hvordan kæden kunne positionere sig skarpere på det økologiske marked.
"Vores analyser af det danske detailmarked viser, at Lidl dermed kun udnytter halvdelen af sit økologiske salgspotentiale. Med kædens sammensætning af kunder burde ca. 10 pct. af omsætningen være økologisk," siger Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i ØL.
Hun kom til at fungere som en økologisk inspirator for den tyskejede kæde. Da hun første gang mødte Khalil Taleb, stod han i spidsen for et sortiment på ca. 150 økologiske varer. I dag er det vokset til over 250, og den økologiske rejse fortsætter.
Som led i den økologiske offensiv har Lidl i samarbejde med Michelin-kokken Wassim Hallal udviklet en serie af økologiske gourmetprodukter, og selv om de ligger i et prisleje, som er væsentligt højere end det, man normalt finder i en discountbutik, har det ifølge Khalil Taleb vist sig at være en god forretning.

"Det kan godt være, at varerne har en lidt længere liggetid end almindelige basisvarer, men når vi kigger på bonnerne, kan vi se, at vi både sælger dem til eksisterende kunder og samtidig har har fået fat i flere nye kunder, som køber væsentligt mere."
Derfor fortsætter han jagten på nye økologiske produkter.
"Fremover vil vi øge vores kampagnetryk og øge eksponeringen af de økologiske varer på alle platforme," siger Khalil Taleb, som betragter det som et realistisk mål i løbet af få år at nå op på et økologiske sortiment på 350 varer.
Med i kampen mod madspild
I denne uge tog Lidl endnu et skridt mod en mere bæredygtig drift ved som den første discountkæde i Danmark at tilbyde kunderne at blive en del af fællesskabet Too Good To Go.

Via Too Good To Go-appen kan kunderne være med til at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som i første omgang indeholder frugt og grønt, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.
Danskerne smider mere end 700.000 ton mad i skraldespanden om året. For at bekæmpe madspild samarbejder Lidl allerede med Blå Kors om uddeling af overskudsmad, ligesom udvalgte varer nedsættes med 30 pct. i pris, når de nærmer sig sidste salgsdato.
Hos Lidl vurderer Dirk Fust, at samarbejde med Too Good To Go er en god løsning for alle, og han er sikker på, at kunderne vil tage godt imod det nye initiativ:
"Vi har ambitiøse mål i Lidl, og det er vigtigt for os at bidrage til at forbedre samfunds- og miljømæssige udfordringer. Herunder at mindske madspild fra vores butikker og på den måde være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid," siger han.
I første omgang bliver konceptet indført i 21 butikker fordelt over hele Danmark.
Too Good To Go samarbejder også med flere Coop-kæder, lokale Spar-butikker og Q8-kæden, mens andre kæder tester konceptet.
Flere artikler fra samme sektion
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere
Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.