Annonce
Annonce

Skanderborg Bryghus har via en investering på 75 mio. kr. fået installeret et fuldautomatiseret mikrobryggeriet som øger bryggekapacitet fra 150.000 liter til 3 millioner liter øl, og noget af øllet bliver tappet på flasker til Landmad. Foto: Landmad
Landmads nye ejere vender konceptet på hovedet
Landmad genopstår nu i en ny form uden egne fysiske butikker.
På torsdag er pressen inviteret til pressemøde i København, hvor Landmad vil løfte sløret for planerne for genrejsningen af konceptet for lokale fødevarer, som oprindeligt blev grundlagt af arkitektuddannede Louise Dolmer fra Grenaa.
Men allerede i dag kom det frem, at discountkæden Lidl bliver en vigtig samarbejdspartner for Landmad, som dermed har bevæget sig langt væk fra det oprindelige koncept.
I 2011 stiftede Louise Dolmer selskabet Landmad.dk A/S og Landmad Grenå ApS for at realisere ambitionen at opbygge en landsdækkende kæde af butikker, som handledede med fødevarer fra små, lokale fødevareproducenter. Hun nåede i løbet af de næste år at etablere flere franchise-baserede butikker med tilhørende caféer, før konceptet kørte økonomisk fast i efteråret 2017.
Siden købte Bestseller-miliardæren Anders Holch Povlsen via selskabet Nine United A/S nogle af rettighederne til at drive Landmad-konceptet videre.
Nye ejere vender konceptet på hovedet
Tidligere havde Landmad et meget lokalt forankret sortiment af varer, som var samlet i let genkendelige Landmad-butikker med mere eller mindre ens inventar. Men efter at have analyseret forretningsmodellen igennem, besluttede den nye ejer billedligt talt at vende Landmads-konceptet på hovedet, og de få tilbageværende franchisetagere blev endelig opsagt kort inde i 2018.
Vi skal helt sikkert have flere producenter, og vi bliver hver uge kontaktet af små producenter, og vi tager en dialog med alle.
— Jeppe Kvorning, direktør for Landmad
Fremover er det varerne, som bliver klædt i letgenkendelige emballager med et meget synligt Landmad-logo og en tydelig mærkning, som viser, hvor i Danmark produktet kommer fra.
Sortimentet spænder p.t. over kolonialvarer som øl, olie og mel og det ventes at vokse til 150 varer hen over sommeren.
Direktør for Landmad.dk, Jeppe Kvorning, forklarer, at det nu er tanken at sælge varerne via flere forskellige salgskanaler.
"Vi har derimod ingen planer om at gå ud og etablere egne fysiske butikker i øjeblikket," siger Jeppe Kvorning.
Landmad får fire-fem ben
Direktøren oplyser, at Landmad i første omgang kommer til at hvile på fire forretningsben.
Detailsalg
Online-salg
Salg til specialhandlen
Cateringsalg
"DNA'et er det samme, som det hele tiden har været hos Landmad. Det handler om at give landets små producenter en platform, hvor de kan komme ud på den store scene, og Lidl er en utrolig vigtig samarbejdspartner, som kan være med til at sikre, at det lykkes," siger Jeppe Kvorning.
Han forklarer, at Landmad endnu ikke er klar til at åbne for cateringsalget, men det kommer snart, og på spørgsmålet om ikke Nemlig.com ligner en skræddersyet salgskanal for Landmads danske produkter, svarer han:
"Det vil være oplagt."
Han oplyser desuden, at Landmad bakser med et femte forretningsben uden at gå mere i detaljer, da det i første omgang handler om at komme godt fra land, før der bliver lanceret et femte ben.
Næste step er ferske varer
I øjeblikket har Landmand lavet aftaler med en snes producenter af kolonial- og tørvarer fra hele landet, men flere er på vej, oplyser Jeppe Kvorning.
"Vi skal helt sikkert have flere producenter, og vi bliver hver uge kontaktet af små producenter, og vi tager en dialog med alle," Siger Jeppe Kvorning.
Han understreger, at Landmad meget gerne vil have flere økologiske producenter, men det vigtigste er, at der er tale om autentiske varer med høj kvalitet.
"Det skal være varer, som er produceret med passion og som har en god historie," siger Jeppe Kvorning, og fortsætter:
"Vi vil også gerne til at arbejde med ferskvarer, så vi får helt sikkert behov for flere producenter, og vi vil gerne have flere økologiske varer."
Æg fra sjællandske gods
Landmad vil i det hele taget gerne have produkter, som kan relateres til en specifik gård, og et af de nye produkter, som er på vej, er økologiske æg fra 'Adamhøjs Hønsegård' ved Ringsted.
Bag den nye æg-produktion står ejeren af Adamshøj Gods ved Ringsted, Carl Boisen Thøgersen, som ifølge Landbrug Fyn har bygget en 3.000 kvm stor hønsestald, hvor der bliver plads til at have seks flokke høns med 3.000 i hver.
Hidtil har godset været drevet konventionelt, men for at levere til Landmad, har Carl Boisen Thøgersen lagt en del af sit landbrug om til økologi.
'Stalden deles på midten i længderetningen. I alt bliver der seks afsnit á 3.000 høns, klart adskilt. Hønsene får via seks separate folde adgang til det i alt 7,2 hektar store areal udlagt i folde, hvor der er plantet popler, kirsebær og birk,' skriver Landbrug Fyn.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.