Annonce
Annonce

Dadelkonfekten fra Ganefryd er lavet af Deglet Nour-dadler fra Kebili-egnen i det sydlige Tunesien, hvor 170 tunesiske farmere leverer deres certificerede dadler til os via firmaet Kebili. Foto: Ganefryd
Irma-succes har givet Ganefryd mod på mere
Det er fem år siden, at de første jyske dadelbarer landede i Irmas butikker, og nu skal et crowdfundingprojekt hjælpe dem ind i flere af Coops kæder.
Antallet af firmaer, som lancerer økologiske barer, er nærmest eksploderet de seneste år, men det afskrækker ikke Klaus Wöhlk fra Ganefryd i Aarhus.
Han har siden 2014 leveret fem forskellige varianter af sine dadelbarer til Irma, men han mener, at de smager så godt, så flere skal have mulighed for at købe dem.
Derfor søger han nu via Coop Crowdfunding om 30.000 kr., som skal gøre det muligt at øge kendskabet til dadelkonfekten via de sociale medier.
”Vi har brug for støtte fra et bureau til at skabe kampagner på de sociale medier, hvilket er påkrævet for at konkurrere med de store og få succes i dagens detailhandel,” siger Klaus Wöhlk.
Ifølge Nicolai Jæpelt, crowdfundingansvarlig hos Coop Danmark, når to ud af tre af de såkaldt rewardprojekter i mål. Ganefryd lokker således både med vareprøver, kostrådgivning og en tur i konfektlaboratoriet til de folk, der bidrager med støtte.
ØL hjalp os ind i Irma
Da den økologiske købmand Klaus Wöhlk i 2010 begyndte at lave konfekt af økologiske dadler fra Tunesien, udviklede de sig hurtigt til et hit i landets helsekost- og øko-butikker.
De blev solgt under navnet DadelFryd, og da Klaus Wöhlk oplevede, hvor glade kunderne var for produktet, ville han gerne have dem ud til flere. Derfor kontaktede han i 2014 Økologisk Landsforenings fødevarerådgivning, som gav støtte til at designe folie og æsker, så Ganefryd kunne lave indpakkede varianter af konfektbarer til detailhandlen.
”De fik navnet Ganefryd Dadelkonfekt, og foreningen hjalp os også med at arrangere et møde med Irma, som har solgt vores dadelbaren lige siden, siger Klaus Wöhlk.
Vi skal være mere kendte
Han mener, at barerne har bevist, at de har potentiale til mere. Det bygger han bl.a. på at de har vundet to smagstest - den ene i Alt for Damerne.
”Det var Coop, som opfordrede os til at søge om pengene, og vi er opmærksomme på, at Kvickly og SuperBrugsen gerne udvide deres bar-sortiment, og det ville være en stor chance for os at komme i betragtning dér,” siger Klaus Wöhlk.
For at komme i betragtning skal Ganefryd være meget mere kendt.
’Vi skal altså gå fra at være en lille butik i Århus til at være et varemærke for hele Danmark, og det beder vi dig om hjælp til,’ forklarer Ganefryd på Coop Crowdfunding.
Lidt af en revolution
Efter fire års drift lukker den økologiske og vegetariske Café Ganefryd i Borggade, som nåede at blive nomineret til 'Byens Bedste Café'. Men der kom for få kunder til, at caféen kunne løbe rundt, og i sommer valgte Klaus Wöhlk at lukke den, og det har givet luft til at arbejde med en ny type barer.
’Hvis det lykkes, vil det resultere i en bar, der, trods de samme ingredienser, har et lavere sukkerindhold og et større sundhedspotentiale - lidt en revolution i dette bar-marked, mere kan vi desværre ikke røbe endnu,’ forklarer Ganefryd.
Ganefryd støtter bevarelsen af regnskoven
Det har altid været vigtigt for Ganefryd at tage ansvar for at passe på naturen.
’Derfor har vi indgået et samarbejde med foreningen Verdens Skove, således at der for hvert stykke dadelkonfekt, vi producerer, bevares en halv kvm. regnskov i Syd- eller Mellemamerika. Folder du folien på en Ganefryd Dadelkonfekt helt ud, er arealet, du er med til at redde, 30 gange foliens areal. Indtil nu har det reddet godt 413.000 kvm regnskov. Det er ikke hele Amazonas, men nu er vi da i gang. Og lige som da vi startede i 2014, er det på høje tid at bevare regnskoven,’ forklarer Ganefryd om projektet.
Se alle projekterne på Coops crowdfundingportal.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.