Annonce
Annonce

Coops koncerndirektør Jens Visholm t.h. besøgte i går Nordic Organic Food Fair, hvor Carsten Holm overrakte prisen Organic Retailer of The Year for den danske dagligvarekoncerns vedholdende arbejde med at udvikle det økologiske marked i Danmark, som snart runder 20 mia. kr. Foto: Jens Panduro
Danmark fordobler det økologiske salg
Coop får pris for sin rolle som lokomotiv for det økologiske marked, som næste år ifølge Økologisk Landsforening vil være tæt på at runde 20 mia. kr. Det er en fordobling på fem år.
Mens 18 danske virksomheder de seneste dage har arbejdet målrettet på at få nye internationale kontakter med hjem fra økologimessen Nordic Organic Food Fair i Malmø, kunne Coop Danmark onsdag aften rejse hjem over Øresund med en international pris i bagagen.
Med prisen 'Organic Retailer of The Year' ønskede arrangørerne
af messen at hylde Coop for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Coops dedikerede arbejde med at løfte det økologiske salg i Danmark til nye højder er ifølge Økologisk Landsforening en af de væsentligste årsager til, at økologien næste år krydser en ny milepæl, efter at det på kun fem år er lykkedes at fordoble det samlede økologiske salg.
”Økologien er blevet hvermandseje – ikke mindst fordi Coop tog en ambitiøs beslutning for fem år siden,” siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.
Efter hans beregninger vil danskerne i 2020 købe økologiske føde- og drikkevarer for mellem 19 mia. og 20 mia. kr. Det er væsentlig mere end en fordobling i forhold til 2014, hvor det økologiske salg i Danmark lå på otte mia. kr.
Henrik Hindborg tilskriver Coop en stor andel af æren for den store salgsfremgang, som for alvor tog fart, da Coop i efteråret 2014 vedtog et madmanifest og fastsatte en ambitiøs målsætning om at fordoble økologien i Danmark frem til 2020.
Coop lancerede i den forbindelse en vision om at gøre økologi til hvermandseje. Det skulle bl.a. ske ved aktivt på at arbejdede for at gøre danske forbrugere mere bevidste om fordelene ved økologiske varer, og den bedrift blev belønnet, da Coop Danmark i aftes modtog prisen 'Organic Retailer of The Year'.
I forbindelse med overrækkelsen sagde Carsten Holm, adm. direktør hos den engelske messearrangør Diversified Communications:
"Den første vinder af prisen 'Organic Retailer of The Year' er en detailhandler, der i 2014 påtog sig et ambitiøst mål om at fordoble det økologiske salg i Danmark i 2020. Coop bør også anerkendes for at være en af de første detailhandlere i verden, der introducerede økologiske produkter bredt i supermarkeder i 1981. Coop står i dag for 44 pct. af dagligvarehandlens salg af økologiske produkter, hvilket er væsentlig mere end koncernens markedsandel af det samlede fødevaresalg, som ligger på 33 pct.," sagde Carsten Holm, inden han overrakte prisen til koncerndirektør Jens Visholm fra Coop Danmark.
"Vi er meget stolte og taknemmelige for
at modtage denne anerkendelse. Men vi vil dele æren med vores medlemmer og
kunder og de mange leverandører. Uden deres brændende engagement var vi ikke
nået dertil, hvor Danmark er førende i verden på økologi. Vi glæder os til at
fortsætte rejsen, hvor vi de seneste fem år har øget vores salg af økologi med
over 300 mio. kr. om året. For de kommende fem år er det vores mål at øge
salget med over 400 millioner kr. om året,” sagde Jens Visholm.
Coop bliver på det grønne spor
Dermed
signalerer han tydeligt, at Coop fortsætter ad det spor, som blev udlagt med vedtagelsen af Coops Madmanifest
i 2014, hvor en af hovedvisionerne var at gøre økologi til hvermandseje og fastholde Danmarks position som verdensmester i økologi.
For at nå det mål, sænkede Coops dagligvarekæder samtidig priserne på en lang række økologiske varer og skruede op for sortiment. Det tvang resten af dagligvarebranchen til at følge trop, og selv om prisfaldene ikke var lige populære hos alle de økologiske producenter, er der i dag næppe ret mange i den økologiske branche, som vil kritisere Coop for at tænde den gnist, som på fem år var med til at fordoble salget.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.